En ble er et absorberende materiale, der er fremstillet til at opfange urin og afføring.
Det er et engangsprodukt, som findes i forskellige udformninger og størrelser og med forskellig sugeevne.
En ble anvendes af personer, som har ufrivilligt tab af urin og/eller afføring.
Absorberende underlag og nettrusser er eksempler på udstyr og tilbehør.
Udstyr og tilbehør, som er nært knyttet til og/eller nødvendigt at anvende sammen med hjælpemidlet/ behandlingsredskabet udleveres af den instans, som er ansvarlig for at udlevere hjælpemidlet/behandlingsredskabet. Det er den ansvarlige instans, der vurderer hvilket udstyr og tilbehør, der er nødvendigt/nært tilknyttet.
Se Ankestyrelsens principafgørelse 44-18 om udstyr og tilbehør.
Bleer har ét formål i en sammenhæng og et andet formål i en anden sammenhæng. Der er foretaget en konkret vurdering af, hvad det primære formål med anvendelsen af bleen er i forskellige sammenhænge. Se vejledende ansvarsdeling.
I nogle tilfælde har bleen flere formål på samme tid i den samme sammenhæng. I disse sager skal der foretages en afvejning af behandlende-, trænende- og afhjælpende formål, således det kan afklares hvilket formål, der er det primære, og hvilket formål der er det sekundære.
Se "Hjælp til fastlæggelse af det primære formål".
Indtil 5 års alderen er det normalt at anvende bleer, og det er egenbetaling.
Større børn kan have et midlertidigt behov for at anvende bleer i forbindelse med sengevædning. Da tilstanden er midlertidig, og kun et natligt behov, kan der ikke ydes støtte efter servicelovens bestemmelser.
Voksne patienter: Hvis patienter, der venter på udredning, har behov for en ble/et bind pga. ufrivillig vandladning, skal patienten selv betale for bleer/bind.
Case 1:
En patient henvises af en hospitalsafdeling til behandling på en anden hospitalsafdeling. Mens patienten venter på udredning og behandling, har patienten behov for eksempelvis bleer. Hvilken afdeling skal udlevere bleer som behandlingsredskaber, mens patienten venter på at blive udredt og behandlet?
Svar:
Sundhedsdirektørkredsen i Danske Regioner besluttede i februar 2024 at ensrette praksis i alle regioner for udlevering af buksebleer, urinbind o.l. samt éngangskatetre til patienter i forbindelse med udredning for inkontinens på urologiske afdelinger. Det blev således besluttet, at regionerne fremover både skal udlevere de relevante behandlingsredskaber under udredningsforløb samt til patienter, som afventer udredning for inkontinens i de tilfælde, hvor patienten er henvist til udredning fra en sygehusafdeling.
Urinvejskirurgi udleverer i Region Midtjylland.
Case 2:
En patient venter på operation på en højt specialiseret funktion på Aarhus Universitetshospital. Patienten har behov for bleer i ventetiden. Hvilket hospital skal udlevere bleerne?
Svar:
Betaling af behandlingsredskaber er beskrevet her:
Når det er fastlagt, at det er et behandlingsredskab, hvor regionen har betalingsforpligtelsen, skal der tages stilling til, hvilket hospital der skal afholde udgiften. Udgiften til behandlingsredskaber følger altid specialets optageområde – der er forskellige optageområder for de forskellige specialer. Det gælder både for hoved- og regionsfunktionsbehandling samt højt specialiseret behandling.
En patient kan således behandles og oplæres i brugen af et behandlingsredskab på ét hospital, men betaling af behandlingsredskabet vil overgå til et andet hospital. Det hospital som igangsætter behandlingen, bør informere det hospital, som efterfølgende har betalingsforpligtigelsen.
Eksempel: En borger med bopæl i Randers tildeles et behandlingsredskab og bliver oplært i anvendelsen af dette i forbindelse med en behandling på Hospitalsenheden Vest. Hvilket hospital skal betale for behandlingsredskabet efterfølgende?
Det er hospitalerne/de kliniske niveauer der indbyrdes afklarer, hvilket hospital der skal udlevere og betale for behandlingsredskabet. Det gælder både i forhold til om det vedrører en højt specialiseret behandling eller ej og hvilket optageområde specialet dækker.
Case 3:
Har patienter, der vælger operation i udlandet (som de selv betaler) ret til et post-operativt forløb inkl. eksempelvis fysioterapeut/bækkenbundstræning, sexologisk rådgivning samt udlevering af behandlingsredskaber (f.eks. bleer) på et hospital i Region Midtjylland? Patienterne er afsluttet på hospitalet i Region Midtjylland.
Svar:
Afdelingen skal efter henvisning yde den behandling, der er lægefaglig indikation for. Der må ikke forskelsbehandles på baggrund af, at en del af et forløb er tilkøbt privat hverken her i landet eller udlandet, men der skal foretages en sundhedsfaglig vurdering af, hvor store dele af det sædvanlige postoperative forløb, der evt. allerede er dækket i det private forløb.
Ankestyrelsens Principafgørelse C-25-04.
Bleer må anses som basisinventar i et socialpsykiatrisk botilbud.
Produktet anvendes som led i en behandling eller som led i fortsættelse af den iværksatte behandling med henblik på at tilvejebringe yderligere forbedring af det resultat, som er opnået ved behandlingen, eller at forhindre forringelse af dette resultat jf. Sundhedsloven § 74 /Cirkulære om afgrænsning af behandlingsredskaber, hvortil udgiften afholdes af sygehusvæsenet.
Udleveringsforpligtelsen ligger hos hospitalet.
Bleer har et behandlende formål og betragtes som et behandlingsredskab i følgende sammenhænge:
Produktet anvendes med henblik på at afhjælpe følgerne af en varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. Det er en betingelse, at produktet i væsentlig grad afhjælper følgerne af funktionsnedsættelsen eller i væsentliggrad kan lette den daglige tilværelse i hjemmet jf. Serviceloven § 112. Udleveringsforpligtigelsen ligger hos kommunen.
Nogle produkter vil efter en vurdering kunne udlånes i en tidsbegrænset periode i forbindelse med en midlertidig nedsat funktionsevne i henhold til Servicelovens § 113B.
Bleer har et afhjælpende formål og betragtes som et hjælpemiddel i følgende sammenhænge: